A vezmeme to postupne, tedy po stupnich a strucne. Stupen jedna:

Pozorovani a zastavovani myslenek dobre k tomu, aby clovek zacal vedome prozivat to, co se v nem nevedome kontinualne deje. Tim se dobudoucna posiluje proti ruznym formam nezvadnutelnych projevu podvedomi. V idealim pripade se posiluje stabilita vedomi a schopnost odpoutat se od myslenkovych a postupne i emocnich deju, umet je nechat prochazet a vyhasinat. Velmi uzitecne. Soucast prakticky jakekoliv duchovni prace jakekoliv solidni skoly.
Vyprazdnovani mysli - totez co predesle, ale diky potlacovani a postupne schopnosti nenechat se strhnout beznymi zabehanymi myslenkovymi proudy se zvysuje citlivost k jevum, ktere byly mimo vedomi. Tim se vedomi rozsiruje i do oblasti, kde drive nebylo panem, nebo ktere vubec neznalo. Opet obecna praktika, velmi dulezita prave pri paci s principielnimi entitami, ktere jsou ze sve podstaty normalne hluboce podvedome...chce-li nekdo Jungovsky, tak nevedome.

Dusevni cviceni povahoveho rozboru je propracovana forma moralni ocisty s akcentem na dusevni rovnovahu. Dobudoucna chrani pred tim, aby nebyl clovek strhavan pres emocni a prozitkovou cast sve bytosti a dokazal si udrzet rovnovahu. Snaha o objektivni pohled na sve povahove vlastnosti neni nikdy na skodu. Bylo by potreba zduraznit, aby se zaci az tak nesoustredili a nevenovali prilis pozornosti vlastnim negacim. To jedine mi tam zduraznene chybi. Pozornost ozivuje i kdyz je necemu venovana s "odporem".

Telesna cviceni netreba moc rozebirat, proste se snazi udrzovat nutny stav tela pro dalsi praci. Zdurazneni telesnych cviceni beru za velmi zasluzne. Videl jsem radu lidi, vcetne sebe sama hledat hluboke duchovni priciny urcitych problemu a pritom si stacilo dat dokupy telo primerenou aerobni namahou. Telesna vykyslost proste zatemnuje mysl.

Druhej stupen zitra. :o)))

2 stupen:

Autosugesce bez vetsiho rozboru, vcelku se shoduje s modernimi poznatky psychologie.

Smyslove koncentrace - tato cviceni cenim vysoce minimalne ze dvou duvodu. Jednak je to prakticky navod na vnitrni alchymicke separovani zivlu. Jednotlive koncentrace jsou vyslovene jednosmyslove. To umoznuje nastolit a prohloubit vnitrni rovnovahu tim, ze si clovek zacne rovnomerne uvedomovat a rozvijet vsechny smysly. Kazdy z nas ma podle sveho zamereni prirozenou tendenci nektere smysly akcentovat, jine mit zakrnelejsi. Druhy duvod meho pozitivniho hodnoceni - analogie s univerzalnim procesem tvoreni. Buh tvori imaginaci. Na techto cvicenich se clovek velmi dobre nauci, jak "z niceho" tvorit neco a udrzovat to pri zivote pozornosti. To je vlastne zakladni princip jakekoliv magicke prace. Zaverecny duraz na prohlubovani negativniho stavu je z praktickeho hlediska velice dulezity. Jednak chrani pred moznym nasledkem prilisne smyslove a emocni precitlivelosti, ktera muze byt vedlejsim efektem koncentracnich cviceni, a pred kterou Bardon IMHO malo varuje. Zaroven se vedomi dale rozsiruje a cim dal vice veci se stava z nevedomych uvedomovanymi. Dalsim pozitivem je zesilovani schopnosti smyslove koncentrace. Vedomi je mocnejsi a muze do jednotlivych koncentraci vice nasadit. Ze zkusenosti bych dodal, ze tady neni bohuzel zminen dostatecne pilir soustredeni, kterym je predevsim emocni zucastnenost. Sucha sterilni koncentrace neni tvoriva a nema silu. Teprve naplnenim zivotem...takovym tim zdravym nadsenim pro veci na ktere se clovek koncentruje...lze dosahnout pomerne rychle vysledku. To plati pro vsechny smyslove koncentrace. A abych nezapomel, tak jeste zduraznim, ze tyto koncentrace vyrazne procistuji smysly a s nimi spojene analogicke dusevni struktury i na hlubokych nevodomych urovnich prave diky sve principielnosti.

Povahova rovnovaha: Dobry navod na to, jak se dostat do dusevni pohody, ktera ma vysokou stabilitu. Konkretni navody na praci s povahou nejsou vubec hloupe. Tato cviceni jsou obrovsky vklad do budoucna. Naprosta vetsina veci, ktere nas ovlivnuji proti nasi vuli, nebo jsou paralelni s nasi vuli a parazituji na nas(od obecnych ideologii po osobni zlozvyky:o) se udrzuji diky nestabilite a nerovnovaze naseho dusevniho zivota. Pokud je dusevni zivot bohaty energii a zaroven v rovnovaze, je stabilni i vuci velmi principielnim entitam, kterymi se jinak clovek necha strhnout a jeste rad. :o) Narozdil od Bardona bych tu nejvyse hodnotil cestu neustaleho uvedomovani zadoucich vlastnosti oproti ryzi vuli. Toje ale vec osobniho nazoru, kdy Bardon obecne(poplatne dobe!) hodnoti "tvrdou" vuli vys, nez transmutaci.

Telo: Doporucena asana je vynikajici. V soucasne dobe ji pro Evropany, kteri nejsou od mala zvykli sedet na zemi v tureckych sedech ci lotosech doporucuje i rada jogickych skol. Pozice splnuje vsechny naroky na pohodli pri zachovani rovne patere a jako kazda asana postupne podvedome zpusobuje automaticke zaujeti zadouciho mentalniho a dusevniho rozpolozeni. Vyhodne a obecne rozsirene.
Dychaci cviceni jsou v podstate praxi vnitrni pranajamy, jak ji propracovaly systemy jogy. Vysoce cenim to, ze je zachovana podstata veci, ktera se v bezne zapadni hathajoze ztratila. Hathajoga na zapade v dekadentnim pojeti Van Lysbetha a podobnych si zachovala pouze vnejsi zpusob pranajamy, tedy jak dychat. Co dychat, tedy podstata veci je u Bardona spravne zduraznena. Jedna se o vysoce dynamicka cviceni, zvlaste pri kupeni sil a kvalit s mnoha riziky, ktera jsou u Bardona celkem zminena i kdyz podle meho soudu by jim mohlo byt venovano vice pozornosti. Zvysuji vyrazne vitalitu, stabilitu a pusobi od vedomych az na hluboce nevedome struktury osobnosti. Z meho pohledu jedny z nejucinejsich cviceni vubec. K doporucenym postupum na vedome ovladani tela v beznem zivote neni co dodat, jsou uplne racionalni a vhodne.

3 stupen. :o)))

Uvod 3. stupne je pres odporne patetickou formu pravdivy. :o)

Imaginace nekolika smysly zaroven rozviji tvorivou schopnost mysli. Nebudu opakovat co Bardon rika v poslednim odstavci, protoze to je naprosta pravda a je tam dobre vyjadren ucel cviceni 3. stupne. Dodam jen par praktickych postrehu, ktere bych zdurazil. Opet je dobre si ze zacatku vybrat k imaginaci veci, ke kterym ma clovek nejaky hlubsi emotivni vztah. Koncentrace se tak zjednodusi. Osobne jsem byl vzdycky prekvapenej, jak se dokazu dobre soustredit napr. na zensky a cely minuty to prirozeny soustredeni neprerusit. :o))) Kdyz to clovek zanalyzuje, zjisti ze je to diky one vasni, kterou pro prislusnou vec ma. Ona vasen dava imaginarnim obrazum zivot. Mozna lip nez vasen je dobry to nazvat emocnim zaujetim. Emocni zaujeti je to, co dava kvalitam produkovanym mysli kvantitu a silu. Treti stupen je logickym pokracovanim imaginaci druheho stupne.

Dychani zivlu: Varovani na zacatku kapitoly je velmi na miste. Zivly jsou nejprincipialnejsi entity. Jednoduche, ale z absolutnim dosahem a prostupujici. Kdyz clovek zacne dynamizovat takto principielni kvality, jejichz vek se v Raswanove kontextu pohybuje v miliardach let :o), posili vsechno, co s prislusnym zivlem ma analogii. Pokud ma clovek nejakej povahovej rys, kterej ho ovlada, muze si bejt jistej, ze dynamizaci prislusnyho zivlu bude ovladan desetkrat vic. Stejne tak s jakoukoliv neresenou poruchou. Proto Bardon uplne spravne zduraznuje ukonceni cviceni tak, ze se clovek musi vratit naprosto do normalu. Nevim, jestli to opsal, ale jestli jo, tak spravne. :o) Dale bych ocenil poznamku, ze musi jit hlavne o pocitovou predstavivost. Prezite(a mozna hodne vytky) je IMHO naopak zduraznovani zazracnych fenomenu. Take jiste opovrzeni "svizelnymi" meditacnimi pochody nechapu, protoze je covek praktikujici tato cviceni musi nutne absolvovat, aby vedome stihal co se v nem deje a taky aby dokazal pocitovat zivly v tech nejjemnejsich a nejabstraktnejsich formach, ktere jsou nejucinejsi. Celkove ale povazuju tenhle stupen za dobre a logicky navazujici. V principech cviceni ve vztahu k cili, ktery si Bardon klade neshledavam chybu.

Dychaci cviceni: Prvni cast prodychavani zivotni silou je naprosto presna jogicka pranajama. Pozitivni dopad je v tom, ze clovek zjisti, kde ma ruzna napeti emocni a fyzicka a muze je odstranit. Tato napeti smeruji standardne k porucham a nemocem. At uz se jedna o napeti telesne ci dusevni, vzdy existuje zpetna vazba. Specificke dusevni napeti se odrazi v analogicke casti tela na analogickych organech. Dnesni nejrozsirenejsi druh napeti, stres, se svymi dopady v zaludecni krajine je typickou ukazkou. Prodychavani zivotni silou rozpousti tato napeti a harmonizuje je. Jogini uvadi jednu naprosto zasadni vec, kterou Bardon nerika. Zde bych mu vytknul jistou pretechnizovanost. Jogini povazuji Sakti(zivotni silu) nejen za silu, ale za nekonecne inteligentni tvorive svetlo, ci silu. Tim se pri dychani soustredi na nejvyssi aspekty zivotni sily a vysledky jsou pak samozrejme trvalejsi a pronikavejsi. Kupeni zivotni sily je popsano naprosto skvele a prakticky. Tam nemam co dodat. Ocenuju opet duraz na znovuuvedeni tela do rovnovahy, protoze jinak dojde pri jakekoliv ztrate bdelosti nad nakupenou silou k ruznejm vystrednostem podle povahy magika. :o)

Doatek k 3. stupni zitra. :o)

dodatek 3. stupne:

Impregnovani mistnosti - dobre technicky popsana praxe sveceni(ve smyslu naplnovani svetlem) mistnosti, mist, predmetu.

Biomagnetismus: Tady si myslim, ze jsou opravnene vytky k pouzivani pojmu magnetismus. Bardon vubec rad pouziva pojem magnetismus a elektrina ve smyslu, ktery ne zcela chapu, a ktery je znacne dan dobovym pristupem. Hold tahat pojmy z fyziky do magie pod jinym vyznamem se nevyplaci a z jisteho casoveho odstupu to devalvuje obsah sdeleni. :o) Popis role casu a casovani pri praci se zivotni silou povazuji za dobry obsahove, forma je uz horsi.

Leceni je popsano velmi dobre, ocenuju duraz na neosobni praci pri pusobeni na jine lidi, ktery zarucuje, ze se clovek "neuspini" a taky ocenuju popis metod, ktere vedou k tomu, aby se clovek sam pri lecivem pusobeni na druhe nevycerpaval.

Metod a ucelu prace se zivotni silou je sposta, pricitam Bardonovu osobnimu zamereni, ze zduraznuje predevsim ty vyse zminene.

4 stupen:

Imaginacni cviceni prohlubuji 3 stupen, ktery k nim prirozene speje. Jestlize clovek neco imaginuje, brzy zjisti, ze nejsilnejsi a nejstabilnejsi imaginace je "stat se" prislusnym objektem. Cviceni obrovsky rozviji empatii. Z mystickeho hlediska je hodnotnym vysledkem techto cviceni zazitek a ukotveni rozdilu mezi vedomim a uvedomovanym objektem. Tedy mezi Ja magika a tim co proziva vcetne prozivani sveho tela. Osobne me velmi zaujalo predevsim zaziti obecnych i individualnich vlastnosti predmetu(rostliny, zvirete, cloveka) a vztah a mira individuality vuci obecnym vlastnostem druhu. To je IMHO velmi poucny co a kdo je do jaky miry individualni... Zaverecny odstavec o Gurujoze je vystihujici.

Cviceni duse: Prodychavani zivlovych kvalit v jednotlivych castech tela a jejich kupeni rozviji predevsim prociteni zivlu a odolnost vuci jejich nerovnovaze. Mam trochu problem s tim, ze Bardon spravne varuje pred kupenim zivlu v srdci a mozku a zaroven o stranu dal dava navod nakupeni ohniveho zivlu v hlave. :o) Jinak prace s zivly v jim odpovidajici telesne casti a prace se zivotni silou vedou k mnozstvi pozitivnich veci, pokud se to neprezene. Kdyz se clovek po dynamizaci neurovna do normalniho, nenapjateho stavu, tak jakakoliv ztrata bdelosti nad nakupenou kvalitou vede k zasadnim problemum. Tady uplne vazne neni nikdy dost duraznych varovani. Spatne, necitlive(!) a dlouhodobejsi cviceni muze vest k dusevnim i fyzickym problemum v trvani let, k vystrelkum vseho druhu, podle zalozeni osobnosti praktika atd., atd. Bardon tu varuje spravne, ale IMHO jeste hodne malo. :o) Pokud je vsechno naopak dobre udelano, vyrazne se stabilizuje telo i psychika a jejich odolnost. Posledni(i predposledni) odstavec magickeho vycviku duse je pres drobne pripominky k forme obsahove naprosto vystihujici.

Telo: Dobrovolne ulozeny akeze jsou dobry cviceni na odpoutanost. U prace se zivotni silou pri "kazde prilezitosti a za kazde situace" je potreba si davat pozor a citlive zvazovat. Ciste kvuli tomu, aby se z tyhle praxe nestalo "znasilnovani". Mozna by prave v tom znasilnovani videl leckterej fanousek Aleistera Crowleye onen triumf vule. :o) Ono to ale ve vysledku dopada tak, ze si clovek nadela do vlastnich bot a nakonec zjisti, ze sila pouziva jeho a ne on silu(a kdyz si tohle zjisteni uvedomi vcas, muze jeste dekovat:o). Proti podobnym problemum je nejlepsi obranou prave nepripoutanost a rovnovaha, kterou Bardon tolik zduraznuje. To neni v magicke literature vubec pravidlem a budiz mu za to "vecna slava". :o)

Magicka gestikulace je popsana vyborne a naprosto vystihuje podstatu veci, na ktere to funguje. Hodne lidi i z tyhle diskuse by si melo minimalne precist obsahove skvely odstavec zacinajici: "Na praveho maga nijak nepusobi, cte-li v ruznych knihach, jak lecktery mag kresli svuj magicky kruh...". Zminka o heilovani u NSDAP je presna, vcetne zminenych dusledku zahravani si s podobnymi silami. Kdo si nekdy zkusil zaheilovat, ten vi, jaka je v tom dodnes sila...

Stupen 4 hodnotim hodne vysoko. Prakticke, funkcni a dobre odhalene veci, u kterych autor presne poukazuje na podstatu jejich fungovani. Dalsi pozitivum je, ze Bardon opravdu sestavil veci tak, aby se vzajemne dobre podporovaly. Napr. plody onoho "sedeni na prdeli jako faraon" sklizi clovek v cele rade dalsich cviceni. Je to dobre provazany a jedna praxe posiluje druhou.

Frantisek Bardon, BKOZ, stupen 5, Lockiho komentar: :o)

Jakoze filiozoficky uvod jsem osobne prilis nepochopil. Pokud slo autorovi o poukaz na to, ze se da pres jeden bod propadnout do jinam, tak pak snad ano. To lze. :o)

Duch: S tim hloubkovym bodem u predmetu mam problem, dokazu si predstavit jistou funkcnost ovladani predmetu z jeho stredu, ale pokud chci neco poznat, tak to spis uchopuju cele. Jestli to tady cte nekdo, kdo by mohl dat k tomuhle pro mne tezko pochopitelnemu problemu vysvetleni, tak ho prosim...

Co se tyka spocivani ve vlastnim tezisti sebe sama, tak to cviceni jak je popsano prinasi celou radu efektu, ktere jsem osobne nejak nezvladl a spolu s dalsi dynamizaci zivotni sily me to na dlouho odstrelilo od Bardonovy praxe, mozna na furt, to se jeste uvidi. Cimz budis receno, ze nadale se v popise budu vyjadrovat k vecem uz vice teoreticky, jen na vyslovene vyzkousene praktiky z dalsich stupnu upozornim. Zaroven zde ma autor chybu, kdyz pupecni dulek ztotoznuje se solar plexem, ktery neni za pupkem, ale za jamkou pod koncem sterna(hrudni kosti). Docela zasadni vec!

K transu dosazenemu touto jednobodouvou koncentraci, ktery autor oznacuje za "pravy magicky trans" mohu potvrdit, ze se clovek skutecne muze "propadnou" do "jinam" a zazivat silne zazitky s univerzalni povahou, ktere jsou velmi silne a uchvacujici a rozstrelujici. U me se dostavovaly stavy jakoby se po propadnuti do tohoto bodu zacla silenym tempem roztacet spirala smerem nahoru do obrovskeho trychtyre a ten vir me primo silenou rychlosti za pocitu zavrate tahal z tela. Dalo se to vydrzet jen chvili, pak se dostavily pocity paniky, ktere zpusobily pres vsechnu snahu casto znacne "tvrde" dopady zpet do tela a na desitky minut i nejakou tu hodinu byl clovek znacne otresen a hodne energeticky vycerpan. Nevim, asi jsem ten pravej magickej trans nejak zvoral, nebo nezvladnul. :o)

Pojednani o metodach pasivniho otevreni uzavirajici kapitolu ducha je dost vystihujici.

Duse: Vyplnovani mistnosti pomoci zivlu je celkem ok az na vystrednosti s teplomerem...mozna to nekdo takt dokaze. Ja zatim ohreju pri svem pulhodinovem cviceni uzavreny mensi pokoj jen asi o 3 stupne a to pouze metodou bestialniho radeni na rotopedu. :o) Co je ovsem fakt, je, ze se nevyplaci nechavat nakupene sily bez dozoru, protoze to pak dela ruznej bordel. Jako na kazdy takhle principielni "zradlo" se na nakupeny zivly chyta kdejakej duchovni bordel, kterej by na nich chtel zit. Funguje to uplne stejne, jako sily nakupene do tela pri ztrate bdelosti...

Dasi cviceni jsou variace na jedno tema IMHO celkem zbytecne rozpitvane do mnoha dilcich cviceni. Ke cviceni s zivlem vody netusim, proc autor zacina tou parou. IMHO lip funguje predstavit si, ze je clovek v hlubinach a pocitovat ten straslivej tlak a chlad, ale to je asi vec pijemnosti predstavy pro konkretniho cloveka. Prijemny chladek kolem sebe i v nejparnejsim lete je opet vysoka hra, na kterou zrejme nemam. :o)...jak pise autor ponekud dale..."toto jsou jiz velke vykony" :o) Stejnetak zapalovani klaciku, svicky a petrolejky imaginaci. Bylo by to super, ale jsem k tomu hodne skepticky...a mozna prave proto mi to nejde. :o))) Stejne jako vybuchy. Tady si FB uz hodne ulitava, jestli to fakt umel, tak klobou dolu! Stejnetak u ovlivnovani vody co do chuti a bleskoveho pestovani rostlin. :o)

Narazka na zpusob promeny vina Kristem je naopak dost povedena...

Telo: Zminene metody pasivniho styku s bytostmi jsou IMHO dost pod uroven. Princip s vymistenim ruky neni az tak spatny, ovsem prakticky vyuziti jsou jak ze spiritistickych seanci v ruzove knihovne. Taktez spojeni s duchovnim vudcem je primitivni a myslim, ze clovek schopnej zvladnou dosavadni cviceni ducha jiz vudce zachycuje mnohem snaz intuitivne. Takze vymistovani celkem jo, ke zbytku mam vazny pripominky...

F. Bardon, BKOZ, 6. stupen, Lockiho komentar:

Duch: Tady si dovolim trochu vetsi rozbor, protoze se jedna o cviceni, ktera jsou tezistem me "rodne" duchovni skoly. Ze stejnych duvodu, popsanych velmi dobre napr. Jirim Vackem v jeho knize "Kralovska joga", jsou koncentracni cviceni na vlastniho ducha zarazena za povahovou ocistu, odpoutani od smyslu a za nastoleni dusevni rovnovahy. Tady nelze Bardonovi prilis vytknout. Jogicke pripravne stupne "jama", "nijama" a "pratjahara" se v mnohem kryji s obsahem predeslych stupnu BKOZ.

Problem vidim ve slovicku "predstavovat si" v souvislosti s prozivanim sebe sama(coby ducha). Kouknul jsem i do anglickeho prekladu, kde je pouzito slovo "imagine". To muze byt velky problem. Bardon sice v jedne vete vystihuje podstatu veci, kdyz rika, ze uvedomovani sebe sama je duch. Nasledne ale mluvi o predstavovani si jak konam coby duch. No, predstavovat si, ze jsem co jsem(ve smyslu imaginacniho vytvareni paralelniho ja) je nejen nejkratsi cesta, jak nebyt sebou samym, ale zaroven i do blazince. :o) Slovo "predstavovat si" je tu IMHO nestastne zvoleno. Je treba zazivat bezprostredne sebe sama ve smyslu sve nejniternejsi podstaty. To ma za nasledek jednak ztotoznovani s tim, co je v nas trvale, tedy s nasim duchovnim Ja(dik za toleranci k tomuhle pojmu:o) a za druhe to vede k opravdovemu sebe-vedomi, ktere neni opreno o zadnou nasi docasnou roli ci vlastnost, ale o uplne jadro nasi existence. To dava z magickeho hlediska obrovske vyhody. Bohuzel, poukaz na vedlejsi ukazy v podobe zavrati apod., ktere Bardon zminuje spis potvrzuje problemy spojene s predstavovanim si.

Magicke vyhody rozpoznani ducha a identifikace s duchem, tedy se sebou samym v one nemenne podstate jsou opravdu zasadni. Jedna se o skutecne znovuzrozeni, kdy clovek rozpoznava nezavislost ducha(sebe sama v pravem slova smyslu) na vsech rolich i dusevnich konceptech. Je nahlednuta relativita identifikace sebe sama s telem, rolemi i s promenami mysli. Vedomi uz neni "v tele a mysli", ale telo a mysl jsou uvedomovany z nemenne pozice ducha. To je v dusledku jedinej magickej kruh, lepe receno pevnej bod, ze kteryho se da solidne magicky pracovat. Kdo ho nema, nekona sam ze sebe, ale z pozice role, se kterou je aktualne, vice ci mene nevedome ztotoznen a povazuje ji za sebe sama. Paradoxem je, ze prave takovi lide maji nejvetsi chut evokovat, nebo se jinak magicky realizovat. :o) To pak vede jen k jeste vetsimu zasekani sebe sama do ne-vedomosti...

Rad bych jeste upozornil na jedno vyvojove stadium v ramci techto cviceni zamerenych na ziti s plnym vedomim ducha. Po uvedomeni a proziti skutecnosti, ze duch je jistym zpusobem nezavisly na konceptech a formach(se kterymi se ztotoznuje, aby tvoril) se dostavuji z meho pohledu dve zakladni problematicka obdobi, ktera mohou cloveka pribrzdit. Prilisne stazeni do duchovni reality(prvni problem, ovsem velmi lakavy) vede k problemu s pocitem relativnosti hodnot sveta, slevani pravdy s nepravdou a dobreho se zlym...moc ducha proste oslnuje. Casto ma clovek tendenci tento stav nekriticky prohlubovat, protoze citi jeho univerzalni povahu a silu, nekteri v nem dokonce vidi dosazeni. Bohuzel to tak neni i pres fascinujici realitu, moc a neomezenost ducha. Clovek a magik zvlast, pokud chce ve svete jeste neco udelat se musi umet rozprostrit pres celou realitu od abstrakci ducha az po konkretni formy a jejich pravidla. K tomu, aby neuvizl v teto zname duchovni pasti mu pomuze predevsim laska(ke svetu), nohy na zemi a rovnovaha. Cviceni predchozich stupnu by to mela zajistit, zduraznovani na zacatku 6. stupne neni marne a Bardon postupuje dobre a systematicky. Sice neuvadi detaily dilcich problemu a jiz delky tohodle prispevku je jasny proc :o))), ale kdyz ho clovek poslechne, mine dost zbytecnejch problemu a zaseku.

Zbytek 6. stupne jindy kvuli neunosny dylce tohodle prispevku. :o) Sorry. :o)
F. Bardon, BKOZ, 6. stupen, magicky vycvik duse - Lockiho komentar:

Prodychavani akasou, resp. identifikace s touhle veci - uz v diskusi o astralu jsem mel chut napsat, ze se mi pro mlhavy pojem astral cimdalvic libi buddhisticky termi "prostor mysli". Bardon zde nenarazi na nic jinyho, kdyz rika..."Predstavujte si, ze se nalezate v neohranicenem prostoru, jehoz jste stredem(nechapat samozrejme prostorove - pozn. Locki). Neni zde ani nahore, ani dole a ani po strane". To je strucne a velmi dobre vyjadreni astralu. Opet bych mel jen malinky problem s pojmem "predstavujte si", protoze tvoreni predstavy je v primem protikladu s timhle cvicenim. Jde spis o to utisit se, nevytvaret nic v "prostoru mysli" a prozivat To.

Kdyz clovek nic nedela, netvori a naprosto se uvolni a propadne do rise mysli zaznamena, ze tady presto neco je. Protoze to nelze nijak uchopit, pochopit, vlezt do toho, analyzovat to, vztahovat to, atd., jevi se to jako temne. Osobne pravdepodobne nemam tak dobry dusevni zrak jako FB, abych mohl rict, ze se to jevi cernofialove. :o) Kazdopadne kdykoliv se To "pohne", vznikaji veci. A nevznika nic nez zkrze To a v Tom. Alespon jak to ja vnimam naprosto na To sedi alchymicky vyrok "vse vznika prizpusobenim z jedine veci". Neda mi to a musim zde ocitovat cloveka, ktery o predmetu praxe 6. stupne duse pise naprosto neprekonatelne:

Tao - ač prázdné - působí-li,
jako by bylo nevyčerpatelné.
Je tak propastné!
Jako by bylo praotcem všech věcí!
...
Je tak nezměrné!
Jako by trvalo od věků!
Nevím, koho je synem.
Zdá se, že bylo dříve než Nejvyšší.
...
Duch hlubiny nikdy neumírá.
To je, co nazýváme tajemnou matkou zrodu.
...
Nepřetržitě a bez ustání trvá
a působí bez násilí.

Je evidentni, ze Bardon navadi k prodychavani(identifikaci, prodchnuti) s tim, cehoz zazitek tak fenomenalne popisuje Lao. Pokud to clovek udela, tak opravdu proziva "neobvykly stav", jak rika FB. To je dano tim, ze se clovek ztraci. Splyva s pozadim vsech jevu. Pres fenomenalni osvobozujici pocit je to drsny(ciste kvuli pripoutanosti k jevum). Osobne toho mam po chvili plny brejle. :o)

Ac by se z pomerne tragicky napsaneho odstavce "Jak jiz vime, akasa je svet pricin...atd." mohlo zdat, ze Bardon nevi o cem mluvi, tak drobna narazka o nemoznosti kupeni akasi ukazuje, ze asi vi.

Vzhledem k tomu, ze jsem "zak, ktery (zrejme) nepracoval dosti svedomite", tak k dalsimu cviceni(ovladani zivlu z akasi) uz prakticky nemuzu rict nic vic, ze ho zatim nezvladam a vzdy me spolehlive rozstreli, protoze vsechno neskutecne posili a zdynamizuje. Nevidim jinou cestu k tomu, jak se nerozstrelit, nez ocista a rovnovaha, ale jde to ztuha. :o)

Zbytek "6.stupne duse" uz je vicemene opakovani k drive popsanym praxim ritualu s nekolika zajimavymi postrehy.

Vazne ocenim Vase pripominky, protoze tady uz jsem na tenkym lede. Dilcim zpusobem, nebo kratkodobe jsem schopen nektere veci realizovat, takze tenhle komentar je hodne k diskusi, nebot autor v tom(a nekdy i v Tom:o))) lehce plave. :o)